Merle Randlepp
Agile Coach
Merle Randlepp
Agile Coach
Veebisaidi ärieesmärgid – milleks neid seada ja mõõta?
Miks üldse veebile või e-poele eesmärke seada?
Veebisaidi ärieesmärgid (KPI – Key Perfomance Indicators) on veebi edukuse mõõtmisel sama olulised kui ettevõtte eesmärgid äri juhtimisel, sest “sa saad seda, mida mõõdad”.
Kui sa ei ole varem selle teema peale eriti mõelnud, siis siit leiad terve rea näiteid, mis aitavad sul analüüsida ja koostada omaenda veebisaidi või e-poe eesmärke.
Ärieesmärke on vaja selleks, et mõõta kui palju sinu veeb või e-pood sinu ettevõttele reaalset väärtust loob. Loomulikult peab see väärtust looma ka sinu klientidele.
Seetõttu peavad ärieesmärgid väga selgelt vastama küsimusele “Miks on seda veebi / e-poodi vaja ja millist kasu ta toob?”. Veebi ärieesmärgid peavad toetama organisatsiooni üldeesmärke ja fookuse hoidmiseks ei maksa neid seada korraga liiga palju, piisab 2-4 kõige olulisemast.
Kuidas eesmärke määrata?
Eesmärkide seadmisel lähtu kõigepealt oma ettevõtte üldistest ärieesmärkidest ja analüüsi, milliseid neist aitab veeb või e-pood täita. Seejärel kasuta nende kirjapanemisel SMART Goal mudelit, mis ütleb et eesmärk peab olema Specific, Measurable, Achievable, Relevant, Time-bound.
Specific (spetsiifiline) – eesmärk peab olema konkreetselt sõnastatud ja fokusseeritud
Measurable (mõõdetav) – vajalik on mõõdetav tulemus, millega eesmärgi täitmist jälgida
Achievable (saavutatav) – sea realistlikud eesmärgid, mis on lähitulevikus saavutatavad
Relevant (asjakohane) – eesmärgid peavad olema kooskõlas hetkeolukorraga
Time-bound (ajaliselt määratletud) – alati peab olema seatud ka ajaline raamistik
Täiendatud SMARTER mudel sisaldab lisaks veel kahte elementi :
Evaluated (hindamine) – eesmärkide perioodiline mõõtmine ja hindamine
Review (ülevaatus) – aeg-ajalt tuleb üle vaadata, kas olukord on muutunud ja tuleks ka eesmärke muuta
Veebisaidi ärieesmärkide näited
Siit leiad nimekirja erinevaid võimalusi kuidas eesmärke üles kirjutada ja mõelda, kas soovid saavutada mingit konkreetset tulemust kindlaks kuupäevaks või püsivat kasvuprogressi mingi perioodi jooksul.
- Kasvatada veebi külastuste arvu X% võrra Y aja jooksul
- Saavutada Y tähtajaks keskmiseks veebi külastuste arvuks X külastust kuus
- Kasvatada uudiskirja tellijate arvu X% võrra Y perioodi jooksul
- Saavutada e-poe käibe osakaaluks X% kogukäibest Y perioodi jooksul
- Saavutada Y tähtajaks e-poe käive X€ kuus
- Saavutada e-poes conversation rate tõus X% võrra Y aja jooksul
- Kasvatada veebi klientide arvu X% võrra y perioodi jooksul
- Saavutada X arv mobiiliäpi allalaadimisi Y aja jooksul
- Suurendada turuosa Z riigis ja suurendada sealt tehtud e-poe oste X% võrra Y aja jooksul
- Vähendada kasutajatoele kulunud tundide arvu X% võrra Y aja jooksul
- Vähendada kasutajatoe pöördumiste arvu X% võrra Y aja jooksul
- Saavutada Y aja jooksul klientide veebiga rahulolu soovitusindeksi (NPS) skooriks X
- Suurendada brändi tuntust tööandjana ja saavutada läbi veebi esitatud kandideerimiste arvuks X avaldust aastas
- Suurendada brändi tuntust eksperdina ja saavutada blogipostide lugemise arvuks keskmiselt X lugemist kuus
- Saavutada e-taotluste osakaaluks X% kõigist esitatud taotlustest
- Saavutada e-taotluse protsessi rahuloluindeksi X väärtus Y aja jooksul
- Olla vastavuses määruses X olevate nõuetega
- Jne.
Eesmärkide mõõtmine
Siin on üks näidistabel kuidas võib eesmärkide täitumist mõõdikute abil jälgida. Mõõtmist võib teha kvartali asemel ka igakuiselt. Kui andmeid on juba rohkem kogunenud, on hea juurde lisada ka visuaalsed graafikud.
Kui minna lihtsast tabelist sammuke edasi, siis tasub vaadata Google Data Studio võimaluste poole, kus saab koostada oma ärile spetsiifilise live dashboardi koos kõigi oluliste mõõdikutega, mis muutuvad reaalajas.
EDIT: Kui vajad eesmärkide seadmisel ja Google Analytics analüütika seadistamisel abi, siis soovitan eesti ettevõte Wolfes of Analytics teenuseid – nemad on just sellele valdkonnale keskendunud.
Ärieesmärkide seadmist ja mõõtmist saad alustada ükskõik millal, aga eriti kasulik on seda teha enne uue veebi / e-poe loomise projekti. Kui fikseerida ära vana veebi mõõdikud, siis pärast uue veebi lansseerimist on ülimalt hea jälgida kuidas numbrid tõusevad ja projekti kulutatud ressursid on tõesti ettevõttele väärtust loonud.
Samal teemal
Mis on RICE mudel tootearenduses?
Tootearenduses ei ole meil kunagi piisavalt aega ega raha, et kõiki soove ellu viia. Tooteomanikud kaaluvad pidevalt, milliseid arendusi teha ja millised tegemata jätta ning õigeid otsuseid ei ole sugugi lihtne teha. RICE mudel aitab meil tööde prioriseerimisel kiiremini õigemaid otsuseid teha.
Tooteomaniku 8 suurimat viga
Tooteomaniku roll on kõige tähtsam roll tarkvaraarenduse meeskonnas. See roll ei ole kaugeltki lihtne, vastutusvaldkond on suur ja kirju, töökoormus tavaliselt samuti ja nii võibki juhtuda, et kuskilt hakkavad “õmblused kärisema”. Olen kokku pannud kaheksa enim levinud tooteomaniku viga, mis on tootearenduses kõige suurema mõjuga.
Agiilne mõtteviis ja müüdid selle ümber
Mõistet “agiilne” on ilmselt paljud inimesed kuulnud erinevates kontekstides – nii koerte treeningutest rääkides, IT ja tarkvaraarenduse juttudes, organisatsiooni juhtimise teemades, ja mujal. Kirjutan lahti 9 müüti, mis mõiste “agiilne” ümber ringlevad ja mida olen oma töö käigus tihti kohanud.
Iga uus kontakt on võimalus uueks ja põnevaks koostööks - kirjuta või helista mulle ja arutame kuidas saaksin Sind aidata.
Esimene konsultatsioon ja pakkumise tegemine on alati tasuta.