Merle Randlepp
Agile Coach
Merle Randlepp
Agile Coach
Photo by Expect Best
Aasta 2020 ettenägematud sündmused on näidanud kui oluline on kiire muutuva ümbruskonnaga kohanemine ja agiilne lähenemine. Agiilsed trendid aastal 2021 peegeldavad globaalset majandusolukorda ja kohanemist muutunud maailma uute vajadustega. Allpool toon välja TOP5 agiilset trendi, mida näeme järjest rohkem nii alanud kui järgnevatel aastatel.
Trend nr 1: Agiilsed praktikad levivad üle kogu organisatsiooni, skaleerumine kasvab
Ettevõtted, kus on agiilsed praktikad tarkvaraarenduse projektide juures juba pikemat aega kasutusel, näevad agiilse mõtteviisi tõelist potentsiaali ja soovivad järjest enam rakendada agiilseid põhimõtteid kogu organisatsioonis.
Agiilsed arendusmeeskonnad on kujunenud viimase 20 aasta jooksul normiks ja ei üllata enam kedagi. Nüüd liiguvad edumeelsed ettevõtted samm-sammult agiilsete protsesside poole kõigis ärivaldkondades. Tihti alustatakse muutuseid personaliosakonnast (HR), ärioperatsioonidest, müügiosakonnast ja juhtimistasandist. Agiilsetel organisatsioonidel on tänasel kiirelt muutuval turul suur konkurentsieelis ning mõisted nagu “äri agiilsus” (business agility) ja “organisatsiooni agiilsus” (organizational agility) muutuvad meie igapäevaelu osaks juba lähemas tulevikus.
Agiilset trendi toetavad ka suurte skaleeruvate agiilsete raamistike muudatused: 2020 jaanuaris loodi SAFe versioonis 5.0 (Scaled Agile Framework) juurde uus suur komponent nimega “Business Agility”. Samalaadsed muudatused ilmuvad järjest ka teistes skaleeritavates agiilsetes raamistikes, mille kasutuselevõtt organisatsioonide seas järjest kasvab.
Agiilsuse skaleerimine suures keerukas organisatsioonistruktuuris ei ole lihtne ülesanne, on palju valestarte ja ebaõnnestumisi, aga agiilne mõtteviis on tulnud, et jääda.
Trend nr 2: Näeme järjest rohkem agentuure pakkumas “Agiilse transformatsiooni” teenuseid.
See agiilne trend on tugevalt seotud eelmise, agiilsete praktikate leviku trendiga, sest kus on nõudlus, tekib ka pakkumine. Kui varem rääkisid agiilsest transformatsioonist peamiselt digiagentuurid, siis nüüdseks on ka mitmed teised konsultatsioonifirmad oma teenuste portfooliosse sarnase teenuse lisanud. Organisatsiooni agiilsete protsessimuudatuste juhtimine nõuab põhjalikke ekspertteadmisi ja kogemusi ning ei ole tehtav lihtsalt “talupoja mõistust” kasutades.
Oluline on arusaamine agiilsete väärtuste ja printsiipide tegelikust olemusest ja mitte vaid mehhaaniline praktikate kopeerimine, millega edu ei saavuta.
Iga organisatsioon on erinev ja kõik agiilsed väljakutsed vajavad nö rätseplahendust, mis sobib täpselt sellele meeskonnale ja situatsioonile.
Et agentuuri poolt pakutav teenus ei jääks vaid planeerimise ja rääkimise tasemele, siis tuleks olla ettevaatlik ja koostööpartnerit hoolega valida. Kõik tegevused peavad olema selgelt eesmärgistatud ja muudatuste edu projekti lõpus mõõdetav.
Photo by Feng Zou
Trend nr 3: Agiilsed tiimid on järjest enam hajutatud ja kaugtööl
Enne 2020a COVID-19 globaalset pandeemiat oli enamus rahvusvahelisi arendustiime juba hajutatud ja töötasid peamiselt video ja kaugtöö vahendusel. Kuid kohalikud Eesti tiimid käisid regulaarselt kontoris ja kohtusid ka silmast silma, mis toetas tugevalt agiilsete praktikate kasutamist – kommunikatsioon oli tihe ja efektiivne. Nüüdseks, aasta möödudes, oleme ka Eesti sees kõik hajutatud ja näeme üksteist peamiselt ekraanide kaudu.
Agiilsete tiimide jaoks tähendab see suurt väljakutset, sest tuleb teadlikult ületada psühholoogilised barjäärid, mis virtuaalsete tiimide korral kiirelt ilmnevad ja püüelda sama tiimi dünaamika poole, millega oldi harjunud kontoris.
Hajusates tiimides tegutsevad Scrum Masterid ja Agile Coachid peavad sellele aspektile palju tähelepanu pöörama ja aitama tiimil distantseerivad barjäärid ületada.
Trend nr 4: DevOps tiimides muutuvad agiilsed oskused hädavajalikuks
Nõudlus DevOps-ide järele suureneb globaalselt jätkuvalt ja muutuvad ka ootused nende oskustele. DevOps Instituudi poolt välja antud uurimus “Enterprise DevOps Skills Report 2020” toob selgelt välja, et agiilsete raamistike oskused töötajate valikul on olulised 89% ettevõtetele. Samuti on agiilsete raamistike kasutamine pidevalt kasvutrendis, neid kasutab 81% ettevõtteid.
Photo by DevOps Institute
Trend nr 5: Nõudlus Agile Coaching teenuse ja agiilsete koolituste järele suureneb
Nõudluse kasv Agile Coach-ide ja agiilsete koolituste järele on loogilises seoses eelmiste agiilsete trendidega: agiilsete organisatsioonide ja kaugtöö kasvuga. Agiilsete praktikate juurutamine nõuab Agile Coachilt täielikku organisatsiooni olukorra mõistmist ja rikkalikku tööriistakasti, kust sobivaid praktikaid noppida. Järjest olulisemad on Agile Coachi puhul klassikalise coachingu oskused, mis sünergias agiilsete metoodikate kogemuspagasiga loob ettevõttele väärtusliku komplekti.
Nii nagu heaks Scrum Masteriks ei saada ainult aastaga, ei saa heaks Agile Coachiks vähem kui 5 aastaga. Ajast isegi olulisem on rikkalik kogemuste ampluaa erinevate tiimide, praktikate ja väljakutsetetega. See on ka põhjus, miks enamus tuntud Agile Coache maailmas on vanuses 40-60 aastat. Eestis on Agile Coachide ring väike ja enamus neist töötavad suurettevõtetes või edukates startuppides, aga kindlasti kasvab ka siinsel turul nõudlus Agile Coaching teenusepakkujate järele kiires tempos.
Agiilsed trendid – kokkuvõtte
Paljud ettevõtted on viimase aasta jooksul mõistnud muutumise vajadust ja alustanud tõsiselt agiilsete strateegiate koostamist ja agiilsete praktikate juurutamist. Agiilsuse skaleerimine ja kasutuselevõtt läbi kogu organisatsiooni pakub rohkelt väljakutseid ja ei ole lihtne ülesanne, aga edu korral toob ettevõttele suure konkurentsieelise. Agiilseks muutumise teekonnal vajab organisatsioon Agile Coache ja Scrum Mastereid, kes koolitavad, mentordavad, coachivad ja aitavad juhtida muutuste protsesse efektiivselt ja õiges suunas.
Koostöö ja kommunikatsioon on jätkuvalt tähtsaimad võtmesõnad, mõtteviisi muutumine “see-on-ainult-töö” suhtumisest “me-loome-koos-väärtust” arusaamiseks haarab kaasa nii uusi kui vanu põlvkondi.
Ja see on suurepärane.
Samal teemal
Mis on Knosteri Mudel ja milleks seda kasutada?
Knosteri Mudel [1] on lihtne ja võimas tööriist neile, kes peavad olulisi muudatusi juhtima – projektijuhid, tiimijuhid, ettevõtte juhid, jt. Mudel on kasulik kui tahad mõista kuidas inimesed psühholoogiliselt muutustega kaasa tulevad ja kuidas nad suurte muutustega igapäevaelus hakkama saavad.
Iga uus kontakt on võimalus uueks ja põnevaks koostööks - kirjuta või helista mulle ja arutame kuidas saaksin Sind aidata.
Esimene konsultatsioon ja pakkumise tegemine on alati tasuta.